Напис в Помпеях змусив учених переглянути дату виверження Везувію

Напис в Помпеях змусив учених переглянути дату виверження Везувію Напис був зроблений за тиждень до виверження Везувію © N+1
Виверження вулкана відбулося на два місяці пізніше, ніж вважалося.

Вчені виявили на стіні будинку в Помпеях напис, який був зроблений вугіллям, і встановили, що виверження Везувію трапилося на два місяці пізніше, ніж вважалося. Як повідомляє N+1, за новими даними, виверження вулкана, яке знищило кілька давньоримських міст, сталося 24 жовтня 79 року нашої ери, а не 24 серпня, як вважалося раніше.

Стародавні історики повідомляли дати виверження Везувію. Так, Йосип Флавій в "Юдиних старожитностях" писав, що воно сталося в дні правління імператора Тіта, який правив з 24 червня 79 по 13 вересня 81 року. Його слова підтверджуються знайденими в Помпеях монетами, викарбуваними на початку правління Тіта і, очевидно, потрапили в місто до виверження. Традиційно вважалося, що точну дату виверження - 24 серпня - назвав письменник і політик Пліній Молодший в одному з листів до Тациту. Він спостерігав за виверженням і напевно знав, коли воно відбулося. Але текст цього листа відомий з манускрипту, виданого в 1508 році, і, можливо, в ньому з'явилася помилка і дата була вказана неправильно. Можливо, виверження відбулося в жовтні або листопаді 79 року. Більш пізня дата виверження підтверджується і археологічними знахідками. В Помпеях і Геркуланумі знаходили сліди осінніх фруктів, зокрема, гранатів, а також останки тепло одягнених людей.

Кілька років тому археологи почали розкопки в V районі Помпей, роботи в якому проводилися в XIX і початку XX століття, але три чверті району залишалися недосліджені. Дослідникам вдалося виявити так званий "Будинок з садом", портик і кімнати якого були прикрашені фресками. На думку вчених, під час виверження будинок ремонтувався: частина кімнат була повністю готова, в той час як в інших відсутня підлога, а стіни були просто оштукатурені.

На одній зі стін будинку вчені виявили напис, який був зроблений вугіллям і датується "16 днем до листопадових календ". У сучасному датуванні це відповідає 17 жовтня. Дослідники припускають, що напис зроблено в 79 році, за тиждень до виверження, оскільки вугілля навряд чи збереглося хоча б на рік. На думку вчених, це свідчить про те, що виверження Везувію сталося 24 жовтня 79 року.

Раніше дослідники виявили в Помпеях незайману гробницю молодої жінки, яка датується IV століттям до нашої ери. Вчені припускають, що гробниця належить маловивченій культурі самнітів, які жили в цьому регіоні до римлян.