Вчені поставили під сумнів існування темної енергії

Вчені поставили під сумнів існування темної енергії Вчені вважають, що темної енергії насправді не існує © Phys.org
Згідно з існуючим моделям, на темну енергію припадає дві третини Всесвіту.

Команда астрономів з Сеула та Ліона заявила про те, що темної енергії, ймовірно, не існує. Сенсаційна заява вчених ставить під сумнів існуючу модель Всесвіту, повідомляє ВВС.

Вважається, що наш Всесвіт лише на 5% складається з видимої матерії. Ще приблизно чверть становить темна матерія, а решта дві третини припадають на темну енергію. При цьому, про останню фактично нічого невідомо, але саме вона змушує Всесвіт постійно розширюватися.

У 1990 роках вчені помітили, що галактики не просто "розбігаються" в різні сторони, але роблять це все швидше. Це відкриття не вкладалося в існуючі тоді уявлення про Всесвіт. Для того, щоб пояснити цю обставину, вчені висунули гіпотезу темної енергії – загадкової сили, яка змушує галактики прискорюватися.

У 2011 році за відкриття прискореного Всесвіту вручили Нобелівську премію, а саме поняття темної енергії щільно увійшло в сучасну космологію.

Один із способів вимірювання відстаней в астрономії є так званий метод "стандартних свічок", на основі спостереження за надновими певного типу. Коли білий карлик вибухає, цей вибух супроводжується яскравим спалахом наднової зірки. При цьому, яскравість таких зірок повинна бути приблизно однакова, де б вони не знаходилися.

Але при спостереженнях із Землі яскравість сильно залежить від відстані: чим ближче вибухнула зірка, тим яскравішою вона буде. Це дозволяє досить точно розрахувати відстань до вибуху.

Крім цього методу, використовують також інші, наприклад, рівняння Хаббла. І коли різні методи показують однаковий результат, вони підтверджують один одного.

Але в 1998 році астрономи раптом виявили, що для найбільш далеких галактик різні методи вимірювання показують різні результати. Відстань, отримана за методом "стандартних свічок", виявилося набагато більшою, ніж та, яку визначили раніше за допомогою рівняння Хаббла. Вчені припустили, що Всесвіт розширюється швидше, ніж вважалося раніше, і це розширення відбувається з прискоренням.

Тепер же вчені провели найбільш точні на сьогоднішній день вимірювання віку більшості галактик, в яких спостерігалися вибухи наднових. Дослідження тривало протягом дев'яти років, а його результати показали, що яскравість наднових повністю порівнянна з віком материнських галактик і не потребує ніяких додаткових змінних. Тобто, в галактиках різного віку яскравість наднових буде відрізнятися.

Це означає, що розбіжності у вимірах, які помітили в 1998 році, можна пояснити еволюцією яскравості зірок і немає підстав припускати, що Всесвіт розширюється з прискоренням. Тобто, не потрібно пояснювати прискорення і темна енергія, яка була за нього відповідальна, не потрібна.

"Як говорив [американський астроном] Карл Саган, екстраординарні заяви вимагають екстраординарних доказів, а я зовсім не впевнений, що у нас є такі екстраординарні докази існування темної енергії. Наші результати показують, що сама гіпотеза темної енергії на основі космології наднових зірок, яка отримала в 2011 році Нобелівську премію з фізики, може базуватися на ненадійному і просто помилковому припущенні", - заявив керівник дослідження, професор Йон Вук Лі.

Варто відзначити, що ще в листопаді і грудні минулого року були опубліковані дві роботи, які пропонують альтернативні пояснення прискорення Всесвіту. В одній статті його пояснюють квантовими властивостями матерії (так званим ефектом Казимира). В інший взагалі припускають, що Всесвіт насправді не прискорюється: різницю у вимірах 1998 пояснюють лише точкою, з якої ведеться спостереження.

Раніше повідомлялося про те, що вчені виявили загадкові спалахи, які можуть бути доказом існування паралельного Всесвіту. Світіння було виявлено під час аналізу карти реліктового випромінювання, яке також називають "Луною Великого вибуху".