Виверження вулкана на Алясці виявилося пов'язане з падінням Римської республіки

Виверження вулкана на Алясці виявилося пов'язане з падінням Римської республіки Виверження вулкану на Алясці виявилося пов'язане з встановленням Римської імперії © Joel Santos / Barcroft Images
Виверження призвело до погіршення кліматичних умов в Середземноморському регіоні.

Міжнародна група вчених на чолі з Джозефом Макконнеллом з Кембріджського університету заявила про те, що падіння Римської республіки і встановлення імперії могло бути пов'язано з виверженням вулкану на Алясці. Воно призвело до змін клімату та неврожаїв у Середземноморському регіоні, повідомляє Naked science.

Узурпація Цезарем влади в Римській республіці закінчилася змовою і його вбивством у березні 44 року до нашої ери. А слідом державу вразили нові суворі лиха: історичні хроніки зберегли записи і про темряву, що накрила небо незабаром після цих подій, і про різке похолодання і неурожаї, які вибухнули в наступні роки. Масовий голод став одним із чинників, які призвели до остаточної консолідації влади в Римі і появи імперії.

Вважається, що частково приховати світло сонця влітку 44 роки могло виверження Етни. Ймовірно, що випробування, які прийшли в наступні роки, також пов'язані з вулканізмом: крижані керни, які витягують з льодовиків, зберегли сліди вулканічної пилу, який був викинутий в атмосферу приблизно в той період часу.

Тепер же дослідникам вдалося точно датувати виверження і знайти його епіцентр. У ході дослідження вони вивчили крижані керни з Гренландії, рухаючись в минуле. Вони почали з виверження вулкана Самалас у 1257 році.

Пік вмісту сірчистих частинок, близьких за часом до часу падіння Римської республіки, припав на січень-лютий 43 року до нашої ери. Більше того, співвідношення різних ізотопів сірки в них показало, що ці частки досягали стратосфери і пережили вплив сильного ультрафіолетового випромінювання. Це свідчить про потужність виверження.

Крім того, в одному з кернів вдалося знайти певну кількість частинок вулканічного скла. Це дозволило з'ясувати їхній точний склад, який безпосередньо пов'язаний з геохімією вулкана, що породив їх. Порівнявши отримані дані з характеристиками вулканів, які могли проявляти активність у той період, автори визначили і винуватця бід.

Виявилося, що це вулкан Окмок, розташований на Алеутських островах недалеко від Аляски. Він зберігає активність і досі. Вершина вулкана розташовується на висоті близько кілометра і являє собою кальдеру діаметром близько 10 кілометрів. Ймовірно, вона утворилася в результаті вибуху, який стався в 43 році.

Така катастрофа не могла не мати помітного впливу на клімат усієї планети. Провівши комп'ютерне моделювання, вчені показали, що виверження Окмока наповнило стратосферу частинками, які утримувалися в ній місяцями. В результаті температури в Південній Європі і Північній Африці могли впасти на цілих сім градусів Цельсія.

Аналіз кілець дерев, які росли в ті роки, показав похолодання, яке рослини пережили в 43 і 43 роках до нашої ери. Голод в цей час розвинувся не тільки в Римі, але і в Єгипті, що, ймовірно, полегшило його завоювання арміями Октавіана, спадкоємця Цезаря і засновника Римської імперії.

Читайте також: Влада китайського міста Ухань побоюються повторного спалаху пандемії COVID-19

Раніше геологи з Університету Невади і Каліфорнійського університету в Лос-Анджелесі, заявили про те, що вулканічне поле під плато Айфель в Німеччині, що вважалося сплячим, проявляє активність. Вчені думають, що їм вдалося знайти ознаки підйому магми до поверхні.