Добрий Шубін чи злий Марк Шейдер? Донецький «слід» у сучасній літературі

Поділитися
Донбас для більшості літературного люду залишається екстремальним місцем, куди добровільно мало хто їздить...

Донбас для більшості літературного люду залишається екстремальним місцем, куди добровільно мало хто їздить. «Мені хочеться весь час випробувати якісь доволі ризиковані речі, — якось зізнався Ю.Андрухович. — Хотів би приїхати на Донбас, якийсь час пожити там, щось там побачити, відчути». Утім, їхати в Донецьк сучасному літераторові справді небезпечно, адже завжди ризикуєш потрапити в якесь «паралельне» місто, чия віртуальність якнайкраще персоналізується у тамтешній прозі. Загалом двоїстість образу шахтарської столиці підтверджує інфернальна вдача самого міста, адже мало кому знати, що в природі існують Донецьк і Донецьк-2. «А Донецк-2 — это где? — А я знаю? Я ж не машинист… Кажется, в Новоазовском районе», — довідуємося з оповідання місцевої Еліни Свенцицької. Загалом робота утопії — це образ двійника, який дозволяє побачити, наскільки місто на себе не схоже.

Будь-якій «несхожості» соціокультурної ситуації в Донецьку не надто радієш, оскільки зазвичай її затягує у бік метафізичного Донецька-2, згадка про який наснажує на державницький пафос. Річ у тім, що сучасна культура рясна й багатогранна, але порядку в ній нема. Точніше, він є, але це порядок гетто, а чи резервації. Це мозаїка секторів літературного простору, які аж ніяк не сполучаються. Раніше їх об’єднував двомовний журнал «Донбасс», тепер їх сполучає довколишній Абсурд. Тут навіть збірка місцевої прози називається «Антология странного рассказа». Хоч у Донецьку виходить і російськомовний журнал «Дикое поле», і україномовний «Кальміюс», і навіть власна школа російської філології існує, а ще ж які книжки пишуться у цьому «двомовному» регіоні!

Наприклад «Танок, який виконують всі дівчатка» Олега Солов’я — справді донецьке чтиво. Про це свідчить не лише рясна топоніміка збірки етюдів з повістю, але й відповідний антураж. Небагатослівні мужчини тут носять пальто, їздять трамваями і п’ють так, як п’ють лише на Сході. Низькорослі жінки працюють вчительками, їдять яєчню з шинкою і займаються незграбним сексом по чужих квартирах. Відчувається гнітючий дефіцит свіжого повітря і повітряних замків у цьому похмурому краю териконів. Можливо, сумна ця проза через важкість її продукування? «Давно помітив, що пишу, так само, як дихаю, — визначається автор, — уривчасто, завеликими ковтками, спрагло і трохи, можливо, божевільно». Тому наразі маємо книжку страшну, «не для дітей», як зазначено в анотації. І страшна вона тому, що, по-перше, талановита у своїй невивершеності. По-друге, висловлює аспект донецької правди — а розуміння того, що донецька правда — це правда не-київська і не-львівська, доступне далеко не всім. По-третє, анонсується цей стилістичний гротеск, як «книга прози». Впевненість у цьому наявна як в етюдах, з яких складається перша половина збірки, так і в повісті, якою заповнена друга половина. Зрештою, можна обізвати й «книгою прози». Ну, не віршів же!

Натомість автор роману в новелах «Невозвратные глаголы» Володимир Рафеєнко іноді розчиняє віршовані рядки у тягучому вариві своєї метафізичної прози. У рідних донецьких краях він відомий лише у вузькому колі шанувальників російської словесності. «Краткая книга прощаний» — так називалася одна з його останніх в часі книжок. Тепер ось — новий роман із черговою «прощальною» назвою. «Невозвратные глаголы» — це апокрифічного кшталту проза, схожа на мозаїку з біблійних сюжетів, викладених у стилі метафізичного реалізму. Інтелектуальна, наче пісні Гребенщикова, а читається легко, немов Євангелія. Українське містечко під назвою Токородзава, в якому живуть не менш «українські» персонажі — дівчата Мей і Сацукі, в яких закоханий герой-філолог на ім’я Володимир Зябко. Маємо також татка Сватесона, дядька Такамуру Богдановича, бабусю Рійо Морі й безліч інших екзотичних персонажів на кшталт собаки з іменем Гай, чиїми батьками були лайка Афродіта й ведмідь Умка. І все у романі складається просто, наче у «живому» житті, коли спочатку в головного героя попереду ціла вічність, і так хочеться любити, що «в каждой девушке видишь Мэй, а в каждой женщине — Сацуки», а потім уже спрацьовує місцевий «донецький» контекст. Пиво стає водянистим, піца клейкою, наш герой раптом усвідомлює, що йому вже сорок років, надворі зима, а сам він чеше вулицею у плащику й легких черевиках з квітами в руках і плюшевим ведмедиком за пазухою. Батьки померли, дружини кинули, а з друзів — лише оцей ведмедик біля серця. «Иногда самое тяжелое, мой любезный читатель, — підсумовує автор роману, — это соединение теоретических сведений о том, кто ты есть, с живой социальной практикой».

Автор наступної «донбаської» книжки — саме з таких «соціальних» явищ укрсучліту. Його роман — чергове відкриття року, але не в Україні, а в Росії, де вийшов «Марк Шейдер» Дмитра Савочкіна. Для України у цьому екстремальному чтиві забагато нецензурних сцен і заборонених тем. Наприклад, пояснюється, чому державі вигідна проституція і наркоманія, куди дівається шахтарська зарплатня, і як саме міліція контролює злочинність. А ще маємо неприховану правду про каторжну шахтарську працю — буденне пекло назвою «вибій», щоденний шахтарський наркотик, що зветься «нацвай» (на цвай — на двох), безликі роботяги на спільне для всіх прізвисько «Саня».

Загалом цей роман — наче вибуховий коктейль, злитий у пластикову пляшку афористичної оповіді. Гротеск, чорний гумор, потік роздвоєної свідомості головного героя. З одного боку, це спогади розчавленого лавою молодого шахтаря, який згадує своє трудове життя, заповнене страхом, втіленим у слові «вибій». З другого боку, це сповідь співробітника районного відділу боротьби з наркотиками, який злетів з посади за продаж конфіскованого товару і працює «координатором действий по предотвращению и уменьшению негативных последствий экстренных ситуаций на угледобывающих предприятиях со стороны концерна «Западдонбассуголь». А поблизу блукає містичний Марк Шейдер, який живе одночасно у кількох тілах, замислюючи щось недобре проти влади. Насправді ж це таємниче божество — уособлення шахтарського пекла, оскільки «маркшейдер» — це той, хто відповідає за підземні комунікації, себто такий собі злий троль з вугільного пекла. Він абсолютно не схожий на доброго «народного» Шубіна, як символа шахтарського краю — у ХІХ столітті одного з роботяг закутували у кілька шуб, посилаючи зі свічкою в шахту, щоби в разі викиду метану підірвався один, а не вся бригада.

Також у романі Савочкіна повно незручних щодо громадської моралі речей. Наприклад, описуються рецепти домашнього приготування спирту і наркотиків, що нагадує алкогольну рецептуру з роману «Москва — Петушки» Вєнічки Єрофєєва, а також наркотичні інструкції з «Низшего пилотажа» Баяна Ширянова. У кожнім разі сам автор «Марка Шейдера» зазначає, що роман замислювався, як парафраз «Бійцівського клубу» Чака Паланіка. Тільки у Паланіка — розваги знудьгованих мажорів, а тут — «живе» життя роботяг. «Все мы — смелые парни, трусов здесь нет и быть не может, но всем нам невероятно страшно», — значить автор роману про метафізику вугільних копалень. Там, де чути стогони і зойки, і де внаслідок нервового напруження брат вбиває брата навіть за невдалий жарт. У «донбаській» прозі взагалі не люблять жартувати. Вам ще не страшно? Тоді ця проза іде до вас!

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі