Кабмін скасовує голограми «ЄДАПС» — найбільшу корупційну схему

Поділитися
Дива трапляються. За даними «Дзеркала тижня», минулого тижня Кабінет міністрів ухвалив революційне рішення, що може ліквідувати одну з найбільших корупційних схем в Україні...

Дива трапляються. За даними «Дзеркала тижня», минулого тижня Кабінет міністрів ухвалив революційне рішення, що може ліквідувати одну з найбільших корупційних схем в Україні. Влада готується відновити державний контроль над виробництвом захисних знаків і документів суворої звітності. Ця галузь, що є ключовою для державної безпеки, у період президентства В.Ющенка була, по суті, «приватизована» приватним консорціумом «ЄДАПС».

Здавалося, «ЄДАПС» — вічний, оскільки винайшов рецепт, як брати гроші за будь-яку візу і документ будь-якого українського чиновника. Для цього достатньо наклеїти на нього голограму і «в доле» з міністром відповідного відомства скласти договір про закупівлю цих голограм за шаленими цінами — в сотні разів вище собівартості. Будь-який копійчаний бланк став коштувати 30, 50, 100 гривень «завдяки» голограмі ціною 10—20 копійок. Запитанням, навіщо взагалі клеїти голограму на геть усе, в тому числі й на без того захищені документи суворої звітності, чиновники не переймалися. Адже платили за все держбюджет і громадяни. За даними урядових джерел, в Україні діє 88 видів голограм для різноманітних видів документів суворої звітності, котрі щороку закуповуються в інтересах держави в мільйонах примірників. В інтерв’ю «ДТ» голова Держкомпідприємництва Михайло Бродський оцінив розмах викачування «ЄДАПС» коштів з України у 8 млрд. гривень на рік. Признатися, коли Бродський виступив з критикою «ЄДАПС» у пресі і в присутності президента В.Януковича на засіданні Комітету економічних реформ, у результативність цієї боротьби вірилося слабко. Так, Янукович підтримав вимоги Держкомпідприємництва стосовно дерегуляції, але за великим рахунком — чи є зараз проблеми дерегуляції та права пересічних громадян таким самим пріоритетом, як, скажімо, питання «РосУкрЕнерго»?

Річ у тому, що піраміду «ЄДАПС», глибоко збиткову для держави, уряд Януковича безуспішно намагався знищити ще 2007 року. Проте власник консорціуму бізнесмен Ю.Сидоренко, який залишив Україну 1993 року через проблеми з українським правосуддям і низку кримінальних справ, і депутат від Партії регіонів В.Грицак — лобіст його інтересів, відбили всі спроби Миколи Азарова і Сергія Льовочкіна передати виробництво голограм державному підприємству. Попри безліч скандалів, «ЄДАПС» і після перемоги Януковича на президентських виборах продовжував нарощувати свій вплив, отримувати нові замовлення, запроваджувати нові голограми. Здавалося, що фінансові аргументи дозволяють можновладцям забути колишні образи і вирішити будь-які проблеми. Проте засідання Комітету економічних реформ привернуло до проблеми «ЄДАПС» пильну увагу влади на рівні Кабміну та адміністрації президента.

І от 26 жовтня віце-прем’єр-міністр Б.Колесніков надіслав доручення керівникам усіх центральних органів виконавчої влади, голові СБУ, а також антикорупційному уповноваженому Кабміну, зі змістом якого ознайомилося «ДТ»:

«Прошу в триденний строк підготувати план заходів щодо скасування застосування голографічного захисту документів і товарів і реалізувати зазначений план заходів до 1 листопада 2010 року...

Підготувати проект акта Уряду щодо скасування застосування голографічного захисту документів і товарів.

Переглянути власні нормативно-правові акти, пов’язані із застосуванням голографічного захисту документів і товарів, щодо необхідності внесення відповідних змін».

Слово «ЄДАПС» у дорученні ніде не фігурує, але за своїм значенням це термоядерний удар по імперії Сидоренка. Очевидно, що бліцкриг Кабміну став можливим тільки тому, що питання пройшло всі погодження на вищому рівні. Найближчої середи на засіданні КМ це доручення буде оформлено у вигляді конкретного керівництва до дії.

У чому ж причини такої раптової опали для хазяїв «ЄДАПС»? Тут відіграв свою роль цілий комплекс чинників. Сидоренко і Грицак звикли вирішувати будь-які проблеми з владою шляхом створення конфліктів з кожним незговірливим посадовцем. Відразу пишуться листи, депутатські запити, інспірується кампанія з дискредитації у ЗМІ і паралельно робляться вигідні пропозиції «про взаємовигідне співробітництво». В умовах хаосу у владі, який панував при Ющенкові, та існування різних угруповань впливу така тактика приносила успіх. Політики швидко мінялися, а «ЄДАПС» зі своїми зв’язками в середній ланці держапарату, серед потрібних заступників міністрів і начальників департаментів залишався, стабільні були й фінансові потоки для чиновників. На роботу в «ЄДАПС» брали родичів «корисних» держслужбовців з КМ і НБУ, родичів керівництва консорціуму влаштовували на відповідальні посади в держструктури, що входять у виробничий ланцюжок «ЄДАПС». Справжня «держава в державі», сотні «підданих» якої перебувають на зарплаті, щоб у потрібну хвилину підписати або заблокувати відповідний папір, запит, договір. Особливо близькі стосунки «ЄДАПС» побудував з оточенням міністра МВС Луценка, апаратом Нацбанку Стельмаха і з секретаріатом президента Ющенка. Фактично під цілковитий контроль «ЄДАПС» перейшло керівництво державного поліграфкомбінату «Україна». Вищим проявом лобістських можливостей «ЄДАПС» було призначення рідного брата Василя Грицака Віталія на посаду начальника департаменту Державної охорони МВС.

Проте налагоджена схема після президентських виборів почала давати збої. Після приходу єдиної владної команди стара методика теж дала збій. «Донецькі» не для того брали владу, щоб нею ділитися. Бюджет перестав бути нічийним, але ця зміна екзистенціальної концепції влади вислизнула з уваги власників «ЄДАПС».

Грицак ніколи не мав особистого доступу до Януковича, і після приходу в АП Льовочкіна стало очевидно, що такого доступу хазяї консорціуму будуть позбавлені і надалі. Першим сигналом стало зняття брата Грицака з високої посади в МВС і його відставка. Потім виникли конфлікти з міністром закордонних справ Грищенком, котрого не влаштовує паспортна монополія консорціуму, і з міністром АПК Присяжнюком, який відмовився запроваджувати нові голограми у своєму відомстві. На близьких до «ЄДАПС» інтернет-сайтах почалася кампанія з дискредитації цих дуже впливових політиків. Так само зневажливо «ЄДАПС» відреагував і на заяви Бродського, вирішивши, що слова про дерегуляцію і скорочення дозвільних процедур є особистою ініціативою голови Держкомпідприємництва.

Проте часи змінилися — можливості для політичного маневру та пошуку вигіднішого «даху» для «ЄДАПС» зникли.

Зараз державі необхідно думати, як відновити ефективний контроль за виробництвом документів суворої звітності та захисних знаків. Очевидно, що самим скасуванням більшості голограм ситуацію не виправити. Для вирішення проблеми не уникнути цілої низки системних заходів.

1. Слід змінити керівництво на державних підприємствах — поліграфкомбінаті «Україна» і в Центрі персоналізації документів МВС України. Проводити реформи в цьому секторі зі збереженням цілком відданих «ЄДАПС» керівників неможливо.

2. Необхідно вивести зі складу «ЄДАПС» Центр персоналізації документів МВС. Ситуація абсурдна, коли приватна компанія управляє держпідприємством і створює таким чином штучну монополію на ринку. Логічним кроком було узагалі фізичне виведення Центру персоналізації з території «ЄДАПС» у Бортничах на об’єкт МВС. Підприємство займає невеликі площі, технології дуже прості. Центр персоналізації відповідає за безпосередній процес нанесення особистих даних на документи. Це пов’язано з доступом до закритих баз даних і є одним з пріоритетних питань державної безпеки. Парадокс, але це завдання досі вирішується на території приватного консорціуму під охороною приватної охоронної фірми!

3. Слід провести інвентаризацію державної власності, що формально перебуває під контролем консорціуму. В багатьох
підприємствах «ЄДАПС» зберігається значна частка державної участі. Так, у базовому СП «Голографія» 10% акцій належать Національній академії наук, а 50% акцій підприємства «Знак» належать Мінфіну і МВС. Хотілося б знати, які дивіденди отримувала держава за всі попередні роки і чи взагалі щось отримувала? Чи проводилися хоча б раз збори акціонерів? Участь держави передбачає законну можливість з’ясувати процес ціноутворення на послуги консорціуму, шляхи розподілу прибутку, безпосередній вплив на ухвалення господарських рішень. Пора вже державі почати управляти своїм майном і взятися за реальний контроль «ЄДАПС» зсередини консорціуму.

4. З участю компетентних відомств — Держспецзв’язку, СБУ, МВС — розробити єдину концепцію захисту документів суворої звітності. Технічні завдання з розробки та захисту таких документів мають ставити не окремі чиновники в кожному окремо взятому відомстві, а держава, і ці вимоги повинні бути єдиними для всіх. Тільки такі системні заходи наведуть порядок у цій сфері і дадуть змогу виключити корупцію.

5. Треба провести моніторинг законодавства і привести порядок використання електронних реєстрів і баз даних держави у відповідність до законів України. Нині контроль держави над цією сферою втрачено, і галуззю управляють на підставі приватних рішень приватних комерційних структур, які «годуються» від окремих міністерств і відомств, самостійно визначаючи собі правила гри, технічні стандарти і правила функціонування.

6. Уряду слід скласти вичерпний перелік документів суворої звітності, які надаються громадянам і закуповуються бюджетом на платній основі. Із зазначенням собівартості і розрахунком ціни. Обгрунтування ціни має бути складовою частиною будь-якого договору на закупівлю таких документів і відкрито та офіційно публіковане. Тоді унеможливляться афери, ситуації із закордонними паспортами, коли чиновники МВС уклали контракт із «ЄДАПС», згідно з яким при виробництві закордонного паспорта України 90% ціни паспорта йде «ЄДАПС» за використання одного-єдиного захисного знака.

7. У рамках чинного законодавства про Національну систему конфіденційного зв’язку, Закону «Про електронні документи та електронний документообіг», у рамках розпорядження Кабміну №752-р від 19.09.2007 «Про створення інформаційно-телекомунікаційної системи «Фінанси» держава повинна в найкоротші строки створити програму дій у сфері захищеного документообігу. Всю відповідальність за розробку технічних завдань, стандарти і методику роботи в цій сфері повинні взяти на себе відповідні державні структури. Саме самоусунення компетентних державних органів від контролю за діяльністю приватних компаній призвело до тієї заплутаної і вкрай корумпованої схеми, яку взявся зараз розплутувати Кабмін Азарова.

Неприпустимою є ситуація, коли питання державної безпеки віддаються на відкуп комерційним структурам. Ситуація з «ЄДАПС» вирішиться тільки ухваленням комплексу системних заходів. Якщо рішення уряду щодо діяльності консорціуму стосуватиметься тільки голограм, але не торкнеться інших кричущих випадків з іншими, дрібнішими і менш відомими, «єдапсами», які приватизували державний документообіг. Значить просто на зміну одному «дракону» прийдуть нові. І, замість яскравого прикладу боротьби з корупцією та глибокої реформи, держава може отримати просто банальний переділ ринку на користь іншої приватної структури...

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі